Followers Ker Ataupun Readers ?

Hye readers . 

Selamat malam . Korang tengah buat apa sekarang nhe ek ? Aku ? Eyh , aku mestilah update blog . Okay , straight to the point . Antara followers dan readers . Mana yang lagi penting ? 

Okay , secara jujur , aku lagi suka bila blogger baca entry aku and tinggalkan komen kat entry aku tue . Bayangkanlah jika tiada blogger yang nak baca entry korang . Mesti korang takde semangat kan nak taip entry lagi . Mesti korang akan abaikan blog korang tue sampai bersawang bagai . Mungkin jugak korang akan fikir ' malas lar aku nak update blog , bukan ada orang baca jugak , macam SS jer aku ' . Mungkinkah ? 

Buruknya lukisan =.=' .

Tapi dalam masa yang sama jugak , aku suka bila followers aku bertambah . Sebabnyerrrrrrrrrrr :

1 . Ada jugak yang nak baca entry aku 

2 . Ada masanya trafik aku naik 

3 . Bangga dengan followers beratus - ratus 

4 . Membuatkan aku semangat nak tulis entry 

5 . If buat Segmen , GA and Contest ramai jer yang nak join 

Buruk lagi =.='

 Dalam fikiran aku , tiada followers tiadalah readers . Tapi tak semestinya yang follow blog korang tue akan baca entry korang dan akan ikuti perkembangan blog korang . Majoriti akan buat macam nhe " DONE FOLLOW YOU , PLEASE FOLLOW ME BACK " . Hahaha XD . Saje jer kan nak tambah followers cara pintas . Tapi , seriusly aku tak akan follow balik . Sebab , aku lagi suka korang follow blog aku berdasarkan sukarela dan dengan keikhlasan hati korang .

Okay stop . Penat jari menaip . Bagi korang macamna pulak ek ? Adakah korang akan fikir benda yang sama ? Atau sebaliknya ? 

#Jika terasa ampun maaf , sebab aku pown terasa jugak dengan entry aku sendiri . Hahaha XD

15 comments:

  1. hurm...2 2 penting...kalau tak dak follower, mcm mana orang nak tau kita update entry....maybe bkn skrg diaorang akan tgk entry kita...tp mana tau esok lusa..mnggu depan ka.....slalunya blogger2 ni follow ramai orang..mana nak tau, satu masa tuu kita update entry, skali ngan blogger2 lain...kalau nasib baik, follower kita akan baca la entry kita tuu...kalau tak, jangan la putus asa....lain kali update entry lagi...hehe...tp apa2 pun yg paling penting, cik siti nak follower yang benar2 follower...and bukan follower "hantu" (mksdnya dia follow kita...tapi dalam masa setahun, tak pernah pun tgk dia comment kat entry kita)...tuu mmg buat sakit hati ja....apa2 pun....dua2 penting...(dah jadi macam entry da cik siti comment ni..hehe)..sorry ye tuan punya entry...http://eimah2328.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha , sya sokong tue , kdg2 ada jugak kan follower yg nak baca entry lama kita , godek2 rahsia lar katakan , hahaha , a'ah , tak suka lar follower hantu tue , follow jer and pastu ntah hilang kemana , bw pown tak , btw , thanks komen , suke tau baca komen pnjg2 nhe =)

      Delete
  2. sama la pendapat kiteeeeeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha , tepuk tangan , ada pula yg sependapat

      Delete
  3. entry yang menarik :).
    pada huda, follower tu penting juga kot sebab kalau tak ada follower maka tak adalah yang comment atau dok singgah baca entry kita, right?
    dan about readers tu pun penting juga --> kita sbg blogger mmg nak org baca entry yang kita dok tulis,plus kalau da ada orang comment maka kita akan tambah semangat untuk tulis dan tulis lagi.
    kesimpulannya --> dua dua penting . ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha , ye2 , sya sokong , dua - dua pown pnting sbenanrnya , tnpa followers mcmna blogger lain nak bca entry kita , lagi rmai followers lagi ramai lar readers , kan =)

      Delete
  4. hee. jujur eh, bila kita mula2 blogging, kita mmg akan pentingkan followers. satu, untuk kepuasan diri, dan yg lagi satu untuk promotekan blog kita sendiri.

    yg tu mmg Ety akui.

    tapi bila dah lama2 blogging, dah ada pengomen setia, dan bila setiap kali post entry, mesti ade je entry yg dikomen, you dont even bother about followers berapa ramai pun, yg penting, ada readers.

    and and, kadang2 kita tak boleh anggap, yg sikit followers tu, blog dia tak mantap. mungkin dia lagi byk readers, esp silent readers.

    nak naikkan traffik blog, nak ada followers yg ramai2 berkepuk2, ambil masa yg lama. nak naik,mmg tak senang kan ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe , btul jugak tue , first tym masuk dunia blogging confirm kita akn pntingkan follower . And paling penting kita boleh promor blog kita . Sya nhe tkdelah nak kejar followers sgt , Bagi sya readers itu pnting , tak smstinya followers ckit tak ada org nak baca entry kita kan . Hehe .

      Delete
  5. betul. followers dan readers adalah pemangkin semangat. raihan pon berharap ramai yg baca dan komen. boleh nampak hasil penulisan kita berbaloi. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya , betul tue , semakin ramai followers maka makin ramai lar yg baca entry kita , hehe , tetiba ada conclusion , hahaha XD

      Delete
  6. betul betul sakit jugak hati yg comment kat cbox kita " i follow you. you follow me back ". nuha akan follow kalau betul betul blog dia best je. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha , tue lar , kdg2 trpksa jugak follow kan , nanti kena ckp sombong pula , tpi kalau yang tinggalkan link kat komen group tue yg sya tkde follo back , hehe

      Delete
  7. Tujuan una berblog adalah utk mnmbah kenalan,berkongsi pengalaman dengan secebis kisah sebuah kehidupan yang berbeza diantara kita semua...kalau ada follower tu una bersyukur sebab sekurang2nya kita tahu ade gak yg hargai penulisan kita..dan bagi una,una akan follow sesiapa sahaja untuk dijadikan sahabat di alam maya..sebab una tahu cerita kehidupan dan ilmu pengetahuan kita berbeza..dan dengan bersahabat kita dapat berkongsi segalanya..:)

    ReplyDelete
  8. betul2 bersemngat bila followers brtmbah :)

    belog ulya masih baru , 6 hr dah 60 lebih followers , tak la bnyak mcm sini , tp ulya bersyukur ^^,

    ReplyDelete
  9. kalau online blog, first sekali tengok siapa yang komen then terus balas singgah blog dorg..

    2nd, baru la pergi bloglist.. tengok satu persatu..

    lebih suka komen sebenar :)

    3rd.. baru laaa blogwalking one by one kt blog yg my follow :)

    ReplyDelete

Jom komen banyak - banyak kat sini !